La violència és la por als ideals dels demés. -Mahatma Gandhi-

viernes, 17 de diciembre de 2010

La moral del castigo

Del Gorgias platónico a la educación


El Gorgias platónico plantea varias cuestiones relacionadas con la moral. Después de que Sócrates logre convencer a sus “compañeros de lógos” de que es mejor sufrir una injusticia que cometerla, surge una segunda pregunta: ¿Qué es preferible una vez cometida la injusticia, ser catigado por ello o salir impune? La respuesta de los sofistas que acompañan a Sócrates es inmediata: siempre será mejor no recibir ninguna reprimenda y salir impunes. Como en tantas otras veces, le toca al otro yo de Platón argumentar a contracorriente: en su opinión, quien comete una injusticia adquiere una deuda con la sociedad, por lo que habrá que encontrar la forma de saldar esa deuda. Incluso para quien ha errado siempre será preferible recibir el castigo correspondiente, pues de esta forma su conciencia se quedará más tranquila y podrá afrontar el resto de su vida en mejores condiciones. La pena impuesta viene a ser una purificación que pretende borrar la injusticia que lo origina. Si por las acciones inmorales nos separamos de la sociedad, por el castigo volvemos a fundirnos con ella.

Traicionando a Platón voy a llevar la idea a un terreno que no es exactamente el de la moral, pero que guarda una estrecha relación con él: la educación. Desde hace varias décadas, vivimos en una especie de descrédito del castigo. La acción punitiva se considera un fracaso educativo: las recomendaciones del refuerzo positivo son sólo un complemento para argumentos alternativos que nos muestran que a través de los castigos no se aprende nada. Alterar, modificar o anular el derecho a la educación de los alumnos, se dice, no resuelve nada: ¿Qué se gana dejando en su casa a quien perturba permanentemente el orden de la clase? La acción punitiva está mal vista, a no ser que vaya acompañada de un adjetivo salvador: pedagógico o educativo. Hay castigos que, por lo que se ve, sí sirven para transmitir una enseñanza: reparar el daño causado, asumir tareas sociales o incluso comprometerse a un mejor aprovechamiento de las clases. De esta forma, se nos dice, tratamos a los alumnos como seres racionales y no como animales, con los que el castigo (incluso físico) es más habitual.

El problema de estos castigos “pedagógicos” es que pueden llegar a ser rechazados por los propios alumnos o por sus familias. En más de una ocasión he escuchado a padres decir que barrer los patios como castigo correspondiente a la acción de mancharlos era una tarea “indecente” y “vergonzante”, por lo que no estaban dispuestos a que sus hijos realizaran estas tareas reparadoras. Ciertos castigos educativos están, por tanto, mal vistos. Y en lo que todo esto se discute, llevamos años en los que los perjudicados son fundamentalmente dos: los compañeros de los alumnos que se comportan de manera injusta y estos mismos alumnos. Los primeros porque a veces tienen dificultades para seguir el normal desarrollo de la clase. Los segundos porque la comunidad educativa no tiene el suficiente valor para darles un mensaje claro: las consecuencias de ciertas actuaciones son graves y son castigadas. A juicio de Sócrates, este mensaje (quizás subliminal) era imprescindible para la formación moral de los ciudadanos. A juzgar por la burocracia que implica un expediente educativo o por las normativas de derechos y deberes, las autoridades educativas de nuestro tiempo no están muy de acuerdo con el filósofo ateniense.

5 comentarios:

  1. Jo crec que aquest article es pot resumir en una paraula: injustícia.
    La veritat és que és càstig sol recaure en la persona equivocada, com quan un nen pega a un altre i nega l'acte, acusant a l'innocent...
    L'any 1990 a Espanya, es va prohibir el càstig físic com per exemple la bufetada o el típic "cop al culet", i no crec que va ser per simple gust. Aquest tipus de càstig va derivar amb facilitat a la violència domestica, que al seu torn és un gran problema social. Encara hi ha molt a fer per que les famílies es conscienciïn que no és correcte educar amb el càstig, sinò que hauria de ser amb la recompensa.
    Al meu entendre, el càstig educatiu ha de donar exemple i assegurar que tal acte no es torni a produir, però el càstig físic només empitjora la situació: el nen es torna més feble i vulnerable.
    Que penseu vosaltres del següent?

    Si un nen viu amb hostilitat, aprèn a barallar
    Si un nen viu amb el ridícul, aprèn a ser tímid.
    Si un nen viu avergonyit, aprèn a sentir-se culpable.
    Si un nen viu en la crítica, aprèn a condemnar.
    Si un nen viu en la tolerància, aprèn a ser pacient.
    Si un nen viu estimulat, aprèn a tenir confiança.
    Si un nen viu amb equitat, aprèn a ser just.
    Si un nen viu en seguretat, aprèn a tenir fe.
    Si un nen viu amb aprovació, aprèn a voler-se a si mateix.
    Si un nen viu amb acceptació i amistat, aprèn a trobar l'amor al món!

    Juan Carlos Carmona

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. (OFÈLIA)

    Personalment crec que el "càstig educatiu" és la millor de les opcions. Quan un nen fa una malifeta i se l'envia directament de cara a la paret no se li dóna la opotunitat d'ententre què ha fet malament i perquè.
    L'exemple que posa de fer escombrar el pati als nens que l'embruten és prou clar: netejant els nens prendràn consciència de la bruticia que hi ha i, encanra que potser segueixin portant-se malament, almenys sabràn perquè no ho han de fer, perquè després s'ha de netejar.
    Per descomptat que el càstig violent ja no és una opció plantejable, però tampoc es tracta d'anar perdonant tot als nens, deixar-los marxar amb un "Molt malament".
    Ells ni tindràn la sensació d'haver fet una cosa malament ni, si la tenen, entendràn perquè, i ho tornaràn a fer.
    I és que a més de la problemàtica de la violència domèstica, avui en dia hi sumem un altre fenòmen, no menys perillós.
    Els nens creixen consentits, sense saber què és l'esforç, què és la negació, sense saber perdre o acceptar una equivocació. Perdonar-els-hi tot i dir que si a tots el que demanen, encara que no ho sembli, és també una possible negació a la capacitat de ser feliços per si sols més endevant. Amb tot això no vull dir que se'ls hagi de maltractar, simplement que caldria recordar més sovint el significat de la paraula "educar" i entendre que un càstig no és sinonim d'humiliació o denigrant, sobretot al segle XXI i en la nostra societat. Els "càstigs pedagògics" són, com el nom indica, accions que ecomenem als nens per a que aprenguin, per a que el dia de demà puguin ser millors persones, que puguin de deixar de ser nens per esdevenir ciutadans capàços de ser feliços.

    ResponderEliminar
  4. Jo crec que hi han moltes maneres de solucionar un problema. Sense arribar al maltractament pero d'aquí em rafereixo al físic i al psicològic. Es pot fer arribar a veure a una persona el que ha fet malament i saber quin es el motiu del perquè ha fet allò, el què li ha portat a terme certs actes i ferl-li reflexionar.

    ResponderEliminar
  5. Per a educar a la persona, cal destacar la importància d’aquet aprenentatge durant la infància. Al nen se li van transmetent uns valors per cada gest, fet, paraula, emoció o sentiment…
    En la formació del menor cada vegada se li aniran presentant nous reptes cada vegada mes complexos i farà que el nen actuï incorrectament. Per a que adquireixi els fonaments principals de l’ètica i la racionalitat al nen se li haurà de transmetre d’alguna manera que allò que ha fet no està bé. Crec que optar pels càstigs pedagògics és l’opció correcta, evidentment sense cap tipus de violència.

    ResponderEliminar